2013. szeptember 19., csütörtök

Paszulyos zakuszka


      Ismerőseim közül sokan panaszkodtak, hogy bizony náluk a zakuszka még novembert sem éri meg, mert főzés után rögtön felzabálják. Tőlem is megkérdezték, hogy ilyenkor mi a teendő? Nagyon egyszerű a dolog, nálam ez mindig működik: még szeptemberben főzők egy fél adaggal és hagyom, hogy lopkodják a polcokról. Nem történik semmi rossz dolog, csak annyi, hogy amire elfogy az a 10 üveg, addigra jól laknak vele, azaz megunják. Aztán pár hét múlva készülhet a télire való nagy adag, ahhoz már csak december felé néznek rá.
       Paszulyos zakuszka
    Hozzávalók: 1 kg hagyma, 4 kg megpucolt, kicsumázott, érett, húsos, piros paprika (paradicsompaprika, kaliforniai, töltenivaló), 2 l paszuly, 1 l olaj, 1 l paradicsomlé, 2 darab babérlevél, só, bors, 1 tasak befőzőpor.
       A paszulyt, amit előző este beáztattunk, enyhén sós vízben megfőzzük. A megpucolt, feldarabolt hagymát ledaráljuk, majd 500 ml olajon 30 percig dinszteljük, vigyázva, hogy meg ne égjen. Hozzáadjuk a ledarált 4 kg paprikát is, még töltünk 200 ml olajat hozzá. Miután felforrt, onnan számítva három órát főzzük. Ezután mehet bele a ledarált paszuly és a paradicsomlé. Fűszerezzük sóval, borssal, hozzáadjuk a babérlevelet is. Így együtt még egy órát főzzük. Az utolsó tíz percben hozzáadjuk a befőzőport is. Tiszta üvegekbe szedjük, mindegyik tetejére egy evőkanál forró olajat töltünk és másnapig meleg dunsztban tartjuk (egy mosóteknőt kibélelek egy kettévágott nylonzsákkal, belesorakoztatom a forró üvegeket, majd meleg takarót teszek rá). Másnap délután sorra kigőzölöm őket.
     Megjegyzés
   Az idén csak egy liter paszulyt daráltam le, a másik felét egészben hagytam és úgy főztem hozzá.

16 megjegyzés:

  1. Nagyon jól néz ki és biztos nagyon finom. Zakuszkát egyszer ettem ízlett. Két kérdésem volna, 1. tarkabab amit használsz? 2. már másodszor olvasom hogy befőzőpor , milyen ez?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha nagyszemű a bab, akkor mindenképpen ledarálom és úgy adom hozzá a készülő zakuszkához. Most történetesen tarka (gránát)babot használtam, mert az idén nálam a kertben sok termett. Ebből is felét ledaráltam és csak felét hagytam szemesen.
      A befőzőpor, tartósítószer vagy konzervpor( ahogy itt nálunk nevezik) ezt bele kell(lehet) főzni a zakuszkába. Aztán még a savanyúságok eltevéséhez is jó. A szalícil port is szoktam használni de csak a lekvárokhoz meg a kompótokhoz.

      Törlés
  2. Nálunk a hétvégén fog készüli zakuszka paszullyal és vinettával vegyesen:) Mi csak egy adagot szoktunk készíteni, sokszor az sem fogy el, inkább csak anyum és én esszük:)

    VálaszTörlés
  3. Éva, a befőzőpor a nátriumbenzoát. :)
    Juci, szép és biztos finom a zakuszkád. :) Én már rég nem főztem paszulyosat, pedig szeretem. De azért a padlizsánost mnégis jobban. :)

    Senkinek sem fáj nálatok a gyomra, epéje a zakuszkától? Csak mert régebb én sem tudtam megenni, aztán rájöttünk, hogy a paprika héja miatt van. Amióta pedig nem héjastól teszem bele a paprikát, azóta egy üveggel is megehetek, semmi bajom sincs tőle.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, semmi bajuk!Na jó, én amúgy is epés vagyok, mindentől beteg, így csak mindenből csak kóstolok.
      A paprika sütésből akkor lett elegem amikor rájöttem, hogy bizony van sok hernyó a paprikákban és brr még meg is sütöttem őket. Ha nyersek jobban ki tudom választani a jókat és különben ha figyelmesen olvastátok a receptet ott elég szájbarágósan írtam, hogy kb 5 órát főzőm!!!

      Törlés
  4. Paszulyból készítve még nem is hallottam, eddig csak a padlizsánból készültet ismertem! :) Nagyon finom lehet! :)

    VálaszTörlés
  5. Ha padlizsánból csinálja az ember, akkor csak a babot helyettesíteni kell ugyanennyi padlizsánnal? Mi az a vinetta? (Már a másik receptnél is láttam, de még sosem hallottam ezt a szót...)

    VálaszTörlés
  6. Én nem ismerem aezt az ételt, de tetszik a recept! Kérdezném, hogy ezt mihez, mivel lehet enni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mindenképp kipróbálom ezt a receptet. Biztosan finom. Még soha nem készítettem zakuszkát.Jelzem majd , hogy sikerült.

      Törlés
    2. Izgatottan varom...Kivancsi vagyok izleni fog ?

      Törlés

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...